۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۳۵۰۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 22 دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 22 دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 449 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 490 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 22 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۲۲

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 700 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 690 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 449 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 490 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 914 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 480 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1562 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 641 هزار و 200 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 85 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 662 تومان، یورو 14 هزار و 650 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 474 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یک شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 50 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 950 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 550 تومان است.

 

جهش 15 هزار 842 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 22 دی 98 با جهش 15 هزار و 842 واحدی به رقم 375 هزار و 650 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن 4 هزار و 580 واحد رشد کرده و به رقم 114 هزار و 555 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1369 تریلیون تومان رسید.

کارشناسان دلیل رشد شاخص بورس را توجه بخش خصوصی به بازار سرمایه می‌دانند که این روزها بهترین محل برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد و سرگردان خود را بورس اوراق بهادار تهران می‌دانند.

گرچه شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته به دلیل التهاب شرایط سیاسی و رفتار هیجانی برخی سهامداران با کاهش روبرو شده بود و شاخص کل افت کرد، اما تصمیماتی که شورای عالی بورس در روز جمعه و روزهای قبل از آن گرفته بود، از جمله اینکه دامنه نوسان نمادها را محدود کرده بود و همچنین شرکت‌های حقوقی حاضر در بورس اعلام آمادگی کرده بودند که با دریافت اعتبار نسبت به خرید سهام فروشندگان هیجانی سهامداران حقیقی اقدام می‌کنند، این دو امر باعث جلوگیری از ریزش شدید شاخص بورس در هفته گذشته شد و این هفته به نظر می‌رسد، بازار روال عادی خود را در پیش گرفته و شاخص کل در این هفته رو به بهبود و افزایش نهاده است که امروز نیز با جهش حدود 15 هزا رو 842 واحد روبرو شد.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 352 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 936 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 4 هزار و 238 واحد رشد کرده و به رقم 100 هزار و 507 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش 3 هزا رو 58 واحد به رقم 76 هزار و 494 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 17 هزار و 831 واحد به رقم 437 هزار و 616 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 10 هزار و 957 واحد به رقم 268 هزار و 782 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات عمده و بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش بی‌سابقه 34 هزار و 722 واحد به رقم 783 هزار و 13 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای بورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند که بیشترین اثر را صنایع پتروشیمی خلیج فارس سپس ملی مس ایران،‌معدنی گل‌گهر، پتروشیمی پارس، پالایش نفت بندر عباس، هلدینگ تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان اثر تقویتی در شاخص کل بورس داشتند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک تجارت، به قیمت هر سهم 459 ریال، بانک ملت 5 هزار و 751 ریال و نیز نماد شرکت‌های ملی مس ایران، سایپا، ایران خودرو، مس شهید باهنر، پالایش نفت اصفهان و داروسازی زاگرس فارمد پارس، بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 248 واحد رشد کرده و به رقم 4 هزار و 894 واحد رسید.

امروز همچنین ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 281 تریلیون تومان رسیده است.

امروز 1.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی به ارزش هزار و 507 میلیارد تومان و در قالب 185 هزار معامله داد وستد کردند.

امروز نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی مارون، سنگ آهن گوهر زمین، پتروشیمی زاگرس،‌ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ میدکو،  و نیروی برق دماوند در تقویت شاخص کل اثر گذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، بانک دی، بیمه دی، قاسم ایران و مادیران و فرابورس ایران سرمایه‌گذاری مسکن الوند بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی و تعدادی دچار وقفه معاملات و یا حراج شدند.

امروز توقف نماد نوسازی و ساختمان تهران، توقف نماد سیمان بهبهان، اتفاق افتاد.

همچنین بازگشایی نماد بیسکوئیت گرجی، بازگشایی ایران ارقام، بازگشایی های‌وب، روی داد.

در پیام دیگری توقف نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران روی داد.

در پیام دیگری بازگشایی نماد دارویی و بهداشتی لقمان، بانک اقتصاد نوین، سرمایه‌گذاری ملی ایران روی داد.

همچنین حراج مجدد نماد حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، توقف نماد رادیاتور ایران روی داد.

 

کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار

هفتاد و سومین جلسه کمیته فنی گندم با حضور اسفندیاری‌پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نمایندگان مؤسسات تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر اصلاح شده، رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران و معاونین بهبود تولیدات گیاهی، مدیران زراعت، کارشناسان مسؤول کنترل گواهی بذر و نهال و روسای هیئت اجرایی ملی گندم‌کاران سازمان های جهاد کشاورزی کلیه استانها به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن جلسات شهیدان نعمتی جم برگزار شد.

در این جلسه، مجری طرح گندم در خصوص آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم اظهار کرد: از آغاز سال زراعی جاری تاکنون، در سطح حدود یک میلیون ۹۴۰ هزار هکتار گندم آبی و ۴ میلیون و ۳۰ هزار هکتار گندم دیم و در مجموع در سطح ۵ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۸۷۱ از اراضی کشاورزی کشور، گندم کشت شده است.

اسفندیاری پور در ادامه بر ضرورت تلاش برای تحقق برنامه تولید بذور گندم طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده گندم آبی و دیم تاکید کرد و خواستار ثبت اطلاعات بهره‌برداران در سامانه پهنه بندی و مدیریت اداره با نظارت کامل معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت، شد.

مجری طرح گندم ضمن تأکید بر تشکیل منظم جلسات کمیته پایش پیش آگاهی و مدیریت دقیق کنترل خسارت آفات خصوصاً سن گندم، بیماری ها و علف های هرز، تصریح کرد: اندازه الک‌های خرید گندم که از ۲ × ۲ میلیمتر به ۲× ۱.۷ میلیمتر تغییر یافته است.

وی همچنین از تغییرات جدول افت مفید و غیرمفید گندم در سال جاری خبر داد.

در ادامه این جلسه، گزارش روند پیشرفت فیزیکی برنامه تولید بذر گندم در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ به تفکیک استان و رقم و طبقات بذر، گزارش اقدامات انجام شده پروژه افزایش عملکرد و بهره وری نظام های گندم بنیان و تجارب دو سال اخیر در استان فارس و همچنین وضعیت کاشت گندم آبی و دیم سال جاری در مقایسه با سال گذشته توسط نمایندگان ذیربط ارائه شد.

 

افزایش بیش از 2 دلاری نفت اوپک در پنج شنبه گذشته

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه با 2 دلار و 34 سنت افزایش 67.26 دلار فروخته شده است.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 18 دی برابر با 8 ژانویه، 69.60 دلار در هر بشکه معامله شده بود.

ایران در ساعت 1:20 بامداد روز چهارشنبه برای جبران حمله هوایی آمریکا به خودروی سردار قاسم سلیمانی که منجر به شهادت ایشان شد، به پایگاه عین‌السد در عراق که مقر نظامیان آمریکایی‌ها بود، حمله کرد.

به تبع آن قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت تشدید تنش‌های میان آمریکا و ایران بالا رفت و قیمت سبد نفتی اوپک نیز افزایش یافت.

در ساعات اولیه معاملات، هر بشکه نفت برنت به 71.75 دلار رسید که بالاترین میزان از نیمه ماه سپتامبر 2019 به شمار می‌رفت. نفت خام آمریکا نیز به 65.85 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از اواخر ماه آوریل به شمار می‌رفت.

اما پس از اینکه پاسخی از سوی آمریکا داده نشد و تحلیلگران معتقد بودند تازمانیکه تاسیسات نفتی همچنان مورد حمله قرار نگیرند، که تنش‌های بازار می‌تواند کاهش یابد، قیمت‌ها بخش زیادی از افزایش خود را از دست دادند.

اما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مواضع جنگ‌طلبی اخیر خود در برابر ایران عقب‌نشینی کرد، قیمت نفت نیز از افزایش‌های اخیر خود فاصله گرفت و به قیمت قبل از افزایش‌ها کاهش یافت.

قیمت نفت روز جمعه، در نخستین کاهش هفتگی از اواخر نوامبر به 65 دلار کاهش یافت.

با این حال، بازارهای هنوز به ریسک‌های بلندمدت درگیری چشم دارند و قیمت‌ها اندکی در روز جمعه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران تقویت شد.

هر بشکه نفت برنت با 39 سنت کاهش 64.98 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 52 سنت کاهش 59.04 دلار در هر بشکه معامله شد.

طی هفته گذشته، نفت برنت 5.3 درصد کاهش ارزش داشت و نفت خام آمریکا 6.4 درصد افت کرد.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 9 ژانویه به 67.26 دلار در هر بشکه رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

 

اخذ سود مرکب از جرایم بانکی حذف می‌شود

قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشـور به شبکه بانکی ابلاغ شد. 

متن کامل قانون به شرح زیر است:

«ماده واحده ـ به منظور حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی ریالی غیرجاری تولیدکنندگان به بانک‌ها و موسسات اعتباری، چنانچه تسهیلات‌گیرندگانی که تمام یا بخشی از بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند، بخواهند بدهی غیرجاری خود را نقداً تسویه نمایند، بدهی آنان به ترتیب زیر محاسبه خواهد شد:

۱ـ در صورتی که قرارداد تسهیلات‌گیرنده با بانک یا موسسه اعتباری تجدید یا امهال نشده باشد، همان قرارداد، ملاک محاسبه مانده بدهی تسهیلات‌گیرنده بر اساس این قانون خواهد بود.

۲ـ در مورد قراردادهایی که یک یا چند نوبت از طرقی مانند انعقاد توافقنامه، قرارداد جدید یا اعطـای تسـهیلات جایگزین، تجدید یا امهال شده باشد:

در صورتی که قرارداد اولیه بانک یا موسسه اعتباری با تسهیلات‌گیرنده، قبل از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقـد شـده باشـد، آخرین قرارداد و یا توافقنامه قبل از تاریخ مزبور، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری بر اساس آن انجام می‌شود.

در صورتی که قرارداد اولیه بعد از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقد شده باشد، ملاک محاسـبه، اولین قرارداد بعد از تاریخ یادشده می‌باشد.

۳ـ مبلغی که تسهیلات‌گیرنده باید برای استفاده از مزایای این قانون به صورت نقدی به بانک یا موسسه اعتباری بپردازد، عبارت است از مانده اصل و سود قبل و بعد از سررسید (تا تاریخ تسویه نقدی) که با استفاده از فرمول ابلاغی بانک مرکزی، براساس نرخ سود ساده و غیرمرکب مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه»، با حذف کلیـه جرائم متعلقه و سودهای ناشی از آن و با در نظر گرفتن پرداخت‌های مشتری و زمان پرداخت‌های وی محاسبه می‌شود.

۴ـ سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این قانون برای هر شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی در کل شـبکه بانکی، به ترتیب، ۵ میلیارد ریال و ۲۰ میلیارد ریال (اصل منـدرج در «قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می‌شود.

۵ـ تسهیلاتی که بنا به نظر بانک مرکزی و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از موسسـات در حـال تصفیه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی منتقل شده باشد، مشمول احکام این قانون بوده و در چهارچوب ضوابط اجرائی که توسط بانک مرکزی تدوین خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.

۶ـ تسهیلات‌گیرندگان مشمول استفاده از ضوابط این قانون حداکثر تا پایان اسـفندماه ۱۳۹۸ مهلـت دارند درخواست خود را به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری موردنظر ارائه کنند. بانک یا مؤسسه اعتباری غیربـانکی مکلـف است حداکثر ظرف مدت دوماه از زمان ارائه درخواست مشتری، کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های مشتری را که مربوط به «قرارداد ملاک محاسبه» است به همراه زمان دریافت یا پرداخت، در سامانه‌ای که بانک مرکزی اعلام می‌کند، ثبت نماید.

تسهیلات‌گیرنده برای برخورداری از مزایای این قانون باید حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ مانده بدهی خود را که توسط سامانه فوق‌الذکر محاسبه و به او اعلام می‌شود، نقداً تسویه نماید.

۷ـ قراردادهای فروش و واگذاری دارایی‌های بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطائی ارزی اعم از منابع داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر منابع، از شمول این قانون مستثنی هستند.

۸ـ بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مجازند درصورتی که در نتیجه اجرای این قانون متحمل زیان شوند، پس از تایید بانک مرکزی، زیان مزبور را از سال ۱۳۹۹ به بعد به تدریج حداکثر ظرف مدت پنج سال در صورت‌های مالی خود مستهلک کنند. چنانچه سازمان امور مالیاتی ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول مربوط به تسـهیلات غیرجاری را که مطابق این قانون تسویه می‌شود، در محاسبه مالیات متعلق به بانک‌ها و موسسات اعتباری، لحاظ نکرده باشـد، موظف است مالیات دریافتی را به عنوان مالیات سال‌های بعد از اجرای این قانون منظور کند.

۹ـ حکم این قانون قابل تمدید نمی‌باشد.

تبصره ـ کلیه تسهیلاتی که برای تولید اعطا شـده، مشمول این قانون اسـت. بانک مرکزی موظف است دستورالعمل اجرای این قانون از جمله تشخیص تسهیلات تولیدی از غیرتولیدی را ظرف مدت دوهفته از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام نماید.

با عنایت به مراتب مذکور، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ١٤٩١٥٣/٩٦ مورخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک/موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حُسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات